Archiwum konferencji "Zdolności i twórczość. Nowe perspektywy badawcze i rozwojowe"

Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie dziękuje za udział 16-17 września 2021 r. w konferencji pt.: "Zdolności i twórczość. Nowe perspektywy badawcze i rozwojowe", która finansowana była w ramach programu DOSKONAŁA NAUKA

 

 

 

Kliknij, aby obejrzeć PROGRAM

Serdecznie dziękujemy fotografowi APS, panu Tomaszowi Piotrowskiemu, za przygotowanie w ekspresowym tempie galerii zdjęć z przebiegu konferencji.

 


The Department of Methodology and Pedagogy of Creativity at The Maria Grzegorzewska University in Warsaw would like to thank you for your participation on September 16-17, 2021 in the conference entitled: "Talent and Creativity. New perspectives on research and development," which was funded by the Doskonała Nauka program.

Click to view the PROGRAM
We would like to thank the university photographer, Mr. Tomasz Piotrowski, for preparing the photo gallery of the conference proceedings at an express pace.


O konferencji

Zdolności i twórczość są interesującymi i ciągle aktualnymi obszarami analiz teoretycznych, dociekań badawczych i działań praktycznych 

Dobrym miejscem do dzielenia się doświadczeniami i osiągnięciami jest konferencja, podczas której tworzy się przestrzeń do dyskusji naukowców z różnych środowisk akademickich.  

Konferencja Zdolności i twórczość. Nowe perspektywy badawcze i rozwojowe organizowana przez Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbędzie się w dniach 16-17.09. 2021 r. w murach uczelni oraz w przestrzeni wirtualnej.  

Konferencja ma charakter interdyscyplinarny, do udziału zapraszamy teoretyków i praktyków z zakresu takich nauk jak: psychologia, pedagogika, socjologia, filozofia.  

Miło nam będzie gościć także przedstawicieli stowarzyszeń, samorządów oraz instytucji wspierających pracę nauczycieli, dla których tematyka zdolności jest ważna.

W czasie konferencji przewidziane są: 

  • sesje plenarne 
  • sesje tematyczne 
  • sesje posterowe 

Możliwy jest także udział w konferencji bez prelekcji (uczestnictwo bierne). 

Warunkiem udziału w konferencji jest rejestracja (link do rejestracji) oraz akceptacja regulaminu (link do regulaminu). 

About conference

Giftedness and creativity continue to be the subject of much interest among theoretical investigators, researchers and practitioners.

The conference is a great place to share experiences and achievements, to create space for discussion among academics from across a variety of disciplines.

The conference “Giftedness and creativity – new perspectives for research and development”, which is organised by the Methodology and Creative Pedagogies Institute at the Maria Grzegorzewska University, will take place on 16-17 September 2021, both on the University campus and on a virtual platform.

The conference is an interdisciplinary forum. We invite theorists and practitioners within the fields of psychology, pedagogy, sociology and philosophy.

We also welcome representatives of associations, local governments and institutions whose aim is to promote teaching and who find the topic of giftedness important.

Sessions set to be included in the conference programme:

  • Plenary sessions
  • Topic sessions
  • Poster sessions

It is possible to attend the conference without submitting a presentation (passive attendance).

To take part in the conference, you must register (registration link) and accept the terms and conditions (terms and conditions link).


Komitet naukowy / Scientific Committee

prof. Maria Ledzińska, UW w Warszawie

prof. Wiesława Limont, MUP w Płocku

prof. Urszula Szuścik, UŚ w Katowicach

dr hab. Olena Bocharova, prof. UP w Krakowie

dr hab. Teresa Giza, prof. UJK w Kielcach

dr hab. Małgorzata Kuśpit, UMCS w Lublinie

dr hab. Maciej Karwowski, prof. UWr we Wrocławiu

dr hab. Jan Łaszczyk, prof. APS w Warszawie

dr hab. Krystyna Najder-Stefaniak, prof. SGGW w Warszawie

dr hab. Dorota Turska, prof. UMCS w Lublinie

dr hab. Janina Uszyńska-Jarmoc, prof. UwB w Białymstoku


Komitet organizacyjny / Organising committee

dr hab. Jan Łaszczyk, prof. APS

dr hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, prof. APS, przewodnicząca

dr Alicja Baum

dr Małgorzata Jabłonowska, sekretarz naukowy

dr Małgorzata Korko

dr Sergo Kuruliszwili

dr Monika Rebizant

dr Miłosz Romaniuk, sekretarz organizacyjny

dr Maria Trzcińska-Król

dr Justyna Wiśniewska

mgr Dominika Bardzińska

mgr Karolina Jabłońska

mgr Katarzyna Korbecka

mgr Angelika Pędzich


Tematyka obrad w sekcjach będzie koncentrowała się wokół: 

  • twórczości realizowanej jako akt podmiotowy oraz rozwijanej w rzeczywistości domowej, szkolnej, akademickiej; przedmiotem analiz będą obszary i działania praktyczne wzbogacające aktywność twórczą osób w różnym wieku 
  • zdolności: dziecka, ucznia, osoby dorosłej, postrzeganych z perspektywy badań ilościowych, ale także analizowanych w kontekście biograficznym; uwarunkowań rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych, ale też środowiska lokalnego i wirtualnego; uwarunkowań psychospołecznych rozpoznawania i rozwoju zdolności 
  • klasycznych i współczesnych teorii i modeli zdolności i twórczości oraz ich przejawów w praktyce 
  • zagadnień metodologicznych związanych z realizacją badań w obszarze zdolności i twórczości 
  • oraz innych, nowych, unikatowych obszarów badawczych zaproponowanych przez prelegentów. 

The session talks will centre around the following topics:

  • Creativity as an individual’s act that is realised and developed in the home, school, and higher education setting; the analysis will address areas and practices that foster creative activity of people in different age groups
  • Aptitudes of children, pupils, and adults as investigated in quantitative studies but also from the biographical perspective that are shaped by family, school, peers, but also by local and virtual environments; psychosocial conditions in the recognition and promotion of giftedness
  • Traditional and modern theories and models of giftedness and creativity and their practical manifestations
  • Methodological aspects of research on giftedness and creativity
  • Other new and unique research avenues proposed by the speakers

Terminarz konferencji

Lp.

Działanie

Data

1

Rejestracja na konferencję (czynne uczestnictwo)

do 31 lipca 2021 r.

2

Przesłanie tytułu i abstraktu wystąpienia

do 31 lipca 2021 r.

3

Przesłanie pełnego tekstu artykułu (w przypadku osób zainteresowanych publikacją tekstu w monografii)

do 30 września 2021 r.

4

Rejestracja na konferencję (bierne uczestnictwo)

31 sierpnia 2021 r.

5

Konferencja

16-17 września 2021 r.

Deadlines

Lp.

Action

Deadline

1

Register for the conference (active attendance)

31 July 2021

2

Submit the title and the abstract of your presentation

31 July 2021

3

Submit the full presentation paper (for those interested in the publication of their article in the conference monograph)

30 September 2021

4

Register for the conference (passive attendance)

31 August 2021

5

Attend the conference

16-17 September 2021


Publikacja

Abstrakty wystąpień w języku polskim i angielskim zostaną zebrane w Księdze abstraktów i udostępnione za pośrednictwem strony konferencji. 

Tekst wystąpienia w formie artykułu (szczegółowe wytyczne do publikacji), będzie za zgodą autora i po uzyskaniu pozytywnej recenzji, opublikowany w monografii wydanej przez Wydawnictwo APS (za taką publikację autor otrzymuje 20 pkt.).  

Wybór takiej formy upowszechniania wystąpień jest warunkowany faktem, że wiele czasopism umieszcza w sieci wyłącznie abstrakty, natomiast liczbę cytowań zwiększa dostępność do pełnych tekstów. Ta forma publikacji pozwoli na niezwłoczny po wydaniu książki, dostęp do wersji elektronicznej tekstu i możliwość udostępnienia go w bazach i repozytoriach. 

Publication

Abstracts in Polish and English will be collated in a book of abstracts and made available on the Conference’s website.

The organizers plan to publish post-conference materials.


Opłaty

Udział w konferencji oraz publikacja materiałów są bezpłatne 

Konferencję dofinansowano z programu „Doskonała nauka” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Organizatorzy nie pokrywają kosztów dojazdu oraz zakwaterowania uczestników konferencji. 

Fees

Conference attendance and article publication are free of charge.

The conference was co-financed by the Ministry of Science and Higher Education within the „Doskonała Nauka” programme.

The organisers do not cover travel and accommodation expenses of the conference attendees.


Biogramy prelegengów / Biographies 

 

prof. dr hab. Wiesława Limont  prof. dr hab. Wiesława Limont

Profesor nauk humanistycznych, wieloletnia kierowniczka Zakładu Edukacji Artystycznej na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Aktualnie pracuje w Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, jest także profesorem wizytującym w Instytucie Edukacji Artystycznej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Prowadzi badania związane z pedagogiką i psychologią zdolności, wyobraźnią twórczą, uzdolnieniami kierunkowymi, teorią dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dabrowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału rozwojowego i wzmożonych pobudliwości psychicznych.

Jest autorką eksperymentalnych programów edukacyjnych stymulujących rozwój wyobraźni i zdolności twórczych dzieci i młodzieży oraz koncepcji i programu intermedialnych warsztatów twórczych przeznaczonych dla studentów kierunków artystycznych i pedagogicznych.

Autorka trzech książek, licznych publikacji naukowych i współredaktorka kilku monografii zbiorowych.

 

dr hab. Dorota Turska, prof. UMCS dr hab. Dorota Turska, prof. UMCS

Instytut Psychologii UMCS w Lublinie, Katedra Psychologii Edukacyjnej i Diagnozy Psychologicznej

Moje zainteresowania naukowe dotyczą przede wszystkim psychologii edukacji. W swych pracach wciąż poszukuję potwierdzenia prawdziwości nadrzędnej deklaracji rodzimego systemu oświaty, iż „edukacja jest impulsem do rozwoju każdego ucznia” (Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991). Próbuję identyfikować i empirycznie ukazywać różnego rodzaju „krytyczne filtry”, obecne w doświadczeniach tak ucznia, jak i nauczyciela (np. efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji; nauczycielskie, ukryte teorie zdolności oraz osobowości czy poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje egzaminów zewnętrznych).

Szczególne znaczenie ma dla mnie wieloletni program badawczy, dotyczący rozwoju zdolności uczniów i uczennic w kontekście stereotypowego przekonania, iż „wiedza racjonalna” (matematyka) jest domeną mężczyzn. Prezentacja rezultatów badań własnych w tym obszarze będzie stanowić przedmiot mojego wykładu, zatytułowanego: Lekcje matematyki – czy mają płeć?”

 

dr hab. Teresa Giza, prof. UJK dr hab. Teresa Giza, prof. UJK

Pedagog, doktor habilitowany (UAM, 2008), profesor Wszechnicy Świętokrzyskiej w Kielcach.

Aktualnie prowadzi międzynarodowe badania porównawcze nad kulturowymi kontekstami kształcenia uczniów zdolnych.

Odbywała staże na uniwersytetach w Czechach, Bułgarii, Rumunii, Hiszpanii, we Włoszech oraz na Ukrainie.

W latach 2011-2013 brała udział w realizacji międzynarodowego projektu Nauka-Sztuka-Edukacja.

Innowacyjny Model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie (AFM).

Autorka programów treningu twórczości dla nauczycieli i studentów.

Autorka, współautorka oraz redaktor wielu prac naukowych.

Opublikowała książki: Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce 1998; Przygotowywanie studentów wyższych szkół pedagogicznych do twórczej pracy zawodowej. Teoria i praktyka, Kielce 1999; Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce 2006; Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce 2011.

Upowszechnia wiedzę o zdolnościach i twórczości w formie wykładów oraz artykułów popularnonaukowych.

dr hab. Krystyna Najder-Stefaniak, prof. SGGW  dr hab. Krystyna Najder-Stefaniak, prof. SGGW

Pracownik Instytutu Nauk Socjologicznych i Pedagogiki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim za pracę Teoria twórczości artystycznej w filozofii Bergsona, habilitację zaś na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na podstawie obrony pracy: Piękno jako moment twórczości w ujęciu myślenia ekologicznego.

W badaniach zajmuje się specyfiką dokonującej się aktualnie zmiany paradygmatu myślenia. Bada możliwości zrozumienia w nowym ekosystemowym paradygmacie myślenia szans i zagrożeń, na które musi odpowiedzieć współczesny człowiek. Poszukuje pojęć ułatwiających zrozumienie podmiotowości człowieka i możliwości realizowania twórczej aktywności. Zajmuje się zagadnieniem bezpieczeństwa i odpowiedzialności etycznej w kontekście wyzwań, jakie stają przed współczesną edukacją. Jest autorką monografii książkowych oraz artykułów w czasopismach i pracach zbiorowych, w których podejmuje te zagadnienia. Pod jej redakcją ukazało się też wiele prac zbiorowych (także międzynarodowych).

Współpracuje z naukowcami w kraju i za granicą a także organizacjami naukowymi, między innymi: Polskim Towarzystwem Uniwersalizmu – wiceprzewodnicząca Zarządu; Fundacją Nowa Edukacja – wiceprezes; Fundacją Pedagogiki Zdolności – członek Zarządu; Drohiczyńskim Towarzystwem Naukowym – sekretarz Komisji Rewizyjnej; Niezależną Akademią Twórczości - członek Rady Programowej. Zorganizowała między innymi cykl międzynarodowych naukowych konferencji pt. “Człowiek w świecie spotkania kultur” i cykl spotkań “Filozoficzne spotkania ze współczesnością”.

Za swoją aktywność otrzymała: Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Medal Złoty Za Długoletnią Służbę, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Liść Wawrzynu od Niezależnej Akademii Twórczości za osiągnięcia w dziedzinie filozofii twórczości. Otrzymała też medal Jana Pawła II od Drohiczyńskiego Towarzystwa Naukowego za realizację wartości, które wynikają z wielokulturowej tradycji. Za pracę na rzecz SGGW otrzymała Odznakę Honorową za Zasługi dla SGGW.

ORCID: 0000003-4777-4663

e-mail: krystyna_najder_stefaniak@sggw.edu.pl

dr hab. Jan Łaszczyk, prof. APS dr hab. Jan Łaszczyk, prof. APS

Doktor nauk pedagogicznych, profesor APS (1995 r), zagraniczny członek Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (2008 – 2016) laureat kilku nagród Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP, Doktor honoris causa Uniwersytetu Pedagogicznego im. M. Dragomanowa w Kijowie, v-ce prezydent a obecnie honorowy prezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Rektorów Uniwersytetów Pedagogicznych Europy, kierownik Zakładu Metodologii i Pedagogiki Twórczości APS.

Jest współautorem i redaktorem kilkunastu monografii naukowych oraz kilkudziesięciu artykułów i rozpraw, których problematyka koncentruje się głównie na zagadnieniach związanych z pedagogiką twórczości i pedagogiką zdolności uprawianą z pozycji urzeczywistniania w procesach edukacyjnych relacji uczeń – mistrz.

Pod jego naukowym kierownictwem 8 młodych naukowców uzyskało stopnie doktora nauk pedagogicznych. Uczestniczył także w promocjach 4 doktorów habilitowanych.

Adres: Akademia Pedagogiki Specjalnej, 02 – 353 Warszawa, tel. 608 286 990;

e-mail: laszczyk@aps.edu.pl

 

fotografia prof. Macieja Karwowskiego dr hab. Maciej Karwowski, prof. UWr

Doktor nauk pedagogicznych, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego

Maciej Karwowski jest profesorem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie kieruje Zakładem Psychologii Twórczości.
Jego zainteresowania naukowe obejmują psychologię i pedagogikę twórczości - w szczególności problematykę pomiaru możliwości twórczych dzieci i młodzieży oraz znaczenia obrazu siebie dla twórczych działań.
Karwowski jest autorem lub współautorem ponad 200 publikacji, w tym kilku książek, również publikowanych w najbardziej prestiżowych wydawnictwach światowych.
Jest zastępcą redaktora naczelnego Journal of Creative Behavior, współredaktorem Creativity: Theories-Research-Applications i członkiem rad redakcji wszystkich światowych pism zajmujących się psychologią twórczości.

 


Kontakt / Contact information

Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości w Akademii Pedagogiki Specjalnej

ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

Zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem adresu e-mail: zdolni@aps.edu.pl

Please contact us via emaiil: zdolni@aps.edu.pl